Trends en ontwikkelingen

Ontwikkelingen en trend (landenspecialist Spanje: is verantwoordelijk voor de ontwikkelingen en trends – Mandy)

In dit hoofdstuk wordt er onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen en trends wereldwijd en op de Nederlandse toeristische markt. Daarnaast wordt er ook onderzoek gedaan naar verschillende trends op het gebied van groepsrondreizen en duurzaamheid. Dit laatste punt wordt weer opgesplitst op wereldwijd niveau, europees niveau en Nederlands niveau. Op deze manier wordt het beeld duidelijker hoe we ons nieuwe bedrijf het beste kunnen positioneren in de markt.

Ontwikkelingen en trends wereldwijd

Door de recessie in 2009 was er wereldwijd een daling van 4% voor de internationale wereldtoerisme. Deze is in 2010 met 7% gestegen. Het totale inkomen wordt hiermee geschat op € 935 miljoen. De groei was in het afgelopen jaar vooral te merken in Azië en het Midden Oosten. De tabel hieronder weergegeven laat de inkomsten zien per werelddeel en hoeveel toeristen dit werelddeel bezocht hebben.

 

Hieruit volgen een aantal ontwikkelingen en trends:

Vergrijzing: De grootste zorg was tot voorkort de enorme groei van de wereldbevolking. Nu vandaag is dat de grote delen van de wereld aan het vergrijzen zijn. Hiermee worden dan vooral de grootmachten bedoeld zoals Europa, Japan en Amerika. We gaan nu kijken naar de grijze druk. Dit is de verhouding van het aantal 65-plussers en de potentiële beroepsbevolking. We gaan uit als we het over de potentiële beroepsbevolking hebben over de leeftijd 15 tot en met 64 jaar.

Europa

Deze ratio wordt de grijze druk ratio genoemd en is in Nederland lager dan het gemiddelde van Europa wat 27 procent is. In Nederland ligt dit respectievelijk tussen 22 en 25 procent. Deze grijze druk is in Italië en Duitsland het hoogst met 30 procent en het laagst in Ierland en Slowakije met 16 en 17 procent.

Japan

Dit werelddeel heeft dankzij zijn hoge bevolkingsdichtheid de snelste vergrijzende bevolking ter wereld. In 2010 was 35 procent van de beroepsbevolking met pensioen, en er wordt verwacht dat dit in 2050 74 procent zal zijn. Dankzij deze vergrijzing loopt Japan 10 jaar voor op landen zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland en al twintig jaar op de opkomende economieën zoals India en Brazilië.

Amerika

Net als in Europa en in Japan zijn ook de gevolgen van de vergrijzing in Amerika voelbaar. In 2010 was bijna 20 procent van de beroepsbevolking 65-plussers en de verwachtingen zullen zijn dat dit in 2050 35 procent is.

Deze ontwikkeling hoeft alleen geen groot risico te worden. Hiermee wordt bedoelt dat er genoeg mogelijkheden zijn voor deze landen om alternatieven en oplossingen te vinden. Daarnaast ontstaan er ook nog een aantal interessante trends op dit vlak.

Trend 1: Deze 65-plussers worden steeds actiever en gaan steeds meer ondernemen. Ze willen en gaan steeds meer op vakantie. Ook zijn ze veeleisender geworden en kunnen ze meer spenderen. Vooral de protest generatie is hierop gericht. Deze generatie willen hun droom waar gaan maken.

Trend 2: Met de trend die hierboven genoemd is ontstaat er een totaal nieuwe doelgroep waar de aanbodzijde van de markt zich op kan gaan richten. Deze doelgroep biedt dan een hoop nieuwe mogelijkheden en kansen. Zo zijn er al een aantal 65-plussers vakanties ontstaan. Deze doelgroep is welvarend, cultuur georiënteerd en is niet opzoek naar grote flatachtige hotels maar heeft liever een kleinschaliger onderkomen.

Social media

Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie uit te wisselen. Niet alleen informatie in de vorm van een tekst wordt uitgewisseld maar ook gelijk en beeld. Social media staat dan ook voor “media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je, je bevindt.” Hieronder staat een lijst met de meest bekende social media sites en het jaar van gebruik:

2001 – Wikipedia

2003 – Wordpress

2003 – Linkedin

2003 – Myspace

2004 – Facebook

2005 – Youtube

2006 – Twitter

Natuurlijk volgt uit deze ontwikkeling een aantal trends. De belangrijkste twee die de meeste invloed hebben op onze branche zijn hier weergeven.

Trend 1: de budgetten voor social media marketing zullen stijgen. Onderzoek laat zien dat de budgetten voor social media marketing niet alleen zullen gaan stijgen maar er zal ook meer en meer prioriteit gegeven worden aan social media dan aan ander media zoals televisie en radio.

Trend 2: De social media draait niet alleen om marketing. Het draait ook om communicatie, pr, klantenservice, insights en ontwikkelingen van nieuwe producten. Hier kan een merk of een bedrijf dus veel voordeel uithalen. Hieronder wordt een artikel weer gegeven. Waarmee deze trend wordt bevestigd.

29/11/2010 Campingorganisatie ASCI startte eind april de mobiele site m.eurocampings.eu, waarop je met je mobiel naar een camping in de buurt kan zoeken. Inmiddels hebben meer dan 150.000 bezoekers van deze site gebruik gemaakt.

Een vakantie zoeken en boeken via internet is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Steeds meer vakantiegangers gebruiken hier echter ook de mobiele telefoon voor. ACSI telde sinds de lancering van hun campingzoekmachine voor de mobiele telefoon, al meer dan 150.000 bezoekers. Het merendeel (bijna 65.000) komt uit Nederland, gevolgd door Duitsland en Engeland met beide ruim 14.000 bezoekers.

Dat is overigens nog weinig in vergelijking met het aantal bezoekers op de Eurocampings.eu website: 8 miljoen per jaar.

Meest gebruikte telefoons waarmee m.eurocampings.eu bezocht wordt zijn de Apple iPhone, Apple iPod Touch en de Blackberry. Bron: http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/campings-zoeken-via-mobiel/

Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat de campingorganisatie door hun site iets aan te passen en een campingzoekmachine te lanceren meer bezoekers heeft weten te halen. En zo ook meer klanten.

De recessie

De recessie heeft een hele grote impact gehad op heel de wereld. Markten stortte in en er vielen massa ontslagen. Hier onder wordt schematisch weer geven wat er gebeurd is:

 

 

Maand Gebeurtenis

Januari 2008 De beurzen sluiten wereldwijd 5 dagen achter elkaar in het rood. In Londen komen de grootste EU-landen om te praten over de kredietcrisis.

Februari 2008 Nieuwe recordprijs voor de benzineprijzen, de gemiddelde adviesprijs van de grote oliemaatschappijen zit voor het eerst boven de €1,55.

Maart 2008 In Amerika wordt de rente opnieuw omlaag gebracht door de Federal Reserve.

April 2008 De benzine- en dieselprijzen blijven stijgen. De grootste Amerikaanse bank, Citogroup, heeft een verlies van ruim 5 miljard geleden in het eerste kwartaal van 2008.

Mei 2008 En ook de groei van de Nederlandse economie is in de eerste drie maanden van 2008 sterk terug genomen.

Juni 2008 Er is een forse koersval van Fortis. De bank neemt maatregelen om aan haar verplichtingen te kunnen blijven voldoen. (zonder succes weten we inmiddels).

Juli 2008 De Europese aandelenkoers zijn gedaald tot de laagste stand in drie jaar.

Augustus 2008 Voor het eerst sinds een lange tijd daalt de prijs van ruwe olie.

September 2008 De Nederlandse economie is gestopt met groeien. De Euro heeft zijn dieptepunt in waarde bereikt. ABN AMRO gaat niet meer naar Fortis. Fortis zit onder tussen zwaar in financiële problemen. De Amerikaanse bank Lehman Brothers gaat failliet. Als gevolg hiervan valt al het vertrouwen tussen banken onderling weg. Fortis wordt deel genationaliseerd.

Oktober 2008 De Amerikaanse senaat stemt toe met een reddingsplan voor de economie. De Nederlandse tak van Fortis wordt nu helemaal genationaliseerd. De IJslandse bank ICESAVE gaat failliet en Nederland maakt afspraken met IJsland over de spaartegoeden van de Nederlanders. Ook de ING wordt gesteund door de Nederlandse overheid. Aegon en SNS Reaal volgen. De beursen wereldwijd laten slechte resultaten zien, er wordt wereldwijd gevreesd voor een recessie.

November 2008 De financiële crisis raakt de huizenmarkt. België verstrekt 240 miljard aan staatgaranties aan Fortis en Dexia. Fortis bank Nederland en ABN AMRO gaan samen verder, en ex-minister Zalm wordt de nieuwe topman van de bank.

December 2008 Ook Frankrijk kondigt een economisch steunplan aan. Door de wereldwijde economische crisis zal de economie van Nederland met 0,75 procent krimpen. Het hoofd van het Internationaal Monetair Fonds denkt dat 1,2 biljoen dollar nodig zal zijn om uit de huidige wereldwijde crisis te komen.

We kunnen hier uit concluderen dat het niet goed ging met de wereld economie. Nu blijken de cijfers niet zo erg uit te vallen maar toch is er spraken van een recessie. Uit deze recessie zijn een aantal trends naar voren gekomen.

Trend 1: Nostalgie, er is een vlucht naar het verleden want vroeger was altijd alles beter. Mensen zijn opzoek naar extra bescherming vanwege de recessie en hebben meer vertrouwen in bewezen successen dan in de toekomst. Nostalgie biedt als het waren een vlucht naar een vertrouwde wereld waar niets je bedreigt.

Trend 2: Authenticiteit, dit is een gevolg uit de nostalgie. De consument(toerist) gaat terug op zoek naar het ambachtelijke leven. Het leven van vroeger als het waren. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de bestemmingen de toerist alles moet weer traditioneel zijn en terug naar de oorsprong. Bij deze trend kunnen wel een paar vraagtekens geplaatst worden zoals bijvoorbeeld of er wel zoiets al

authenticiteit bestaat en als het dan wel bestaat hoe het gemeten kan worden. (Cohen 1995, MacCannell 1977)

 

 

Ontwikkelingen en trends op de Nederlandse toeristische markt

Socio-demografische ontwikkelingen

De verwachte bevolkingsgroei is bijgesteld

In 2006 heeft het CBS haar verwachte bevolkinggroei aangepast. Dit komt door dat de levensduur van de mensen en door het negatieve migratiesaldo is het de verwachte bevolkingsgroei naar boven bij gewerkt. De nieuwe verwachting is dat in 2050 de gemiddelde leeftijd van mannen en vrouwen met 1,5 jaar verhoogd is. Mannen zullen in 2050 een levensverwachting hebben van 83,2 jaar en vrouwen 85,5 jaar. Daarnaast verwacht het CBS een toename van arbeidsmigratie vanuit Azië. Deze immigranten zorgen voor de extra bevolkingsgroei, er wordt zelfs verwacht dat de bevolking van Nederland na 2040 zal gaan afnemen. Dit komt vooral door het oplopende sterftecijfer.

Onze samenleving wordt steeds multicultureler

Op dit moment wonen er 3,2 miljoen allochtonen in Nederland en dit aantal zal de komende jaren toe gaan nemen. In 2050 zal bijna 30 procent van de Nederlandse bevolking allochtoon zijn. Zoals hierboven al vermeld is zal er een sterkte toename zijn van Aziatische migranten. Dit zijn dan voornamelijk migranten die hier naar toe komen om een studie te volgen of te komen werken.

De vrijetijdssector speelt in op het aantal toenemende alleenstaanden

Nederland heeft nu ongeveer 2,6 miljoen singles. Dit zijn dan veel jongeren voordat ze gaan samen wonen die eerst een aantal jaren op zichzelf gaan wonen. Er zijn volgens het CBS iets meer alleenstaanden vrouwen dan mannen. Alleen vrije tijd breng je het liefst door in gezelschap. De vrijetijdssector speelt hier slim op in door met speciale singlekroegen en –reizen te komen. Deze alleenstaanden kiezen vaak voor verre vakantiereizen of strandvakanties, maar het komt ook steeds vaker voor dat er actieve en cultuurreizen worden ondernomen door deze alleenstaanden. Spirituele reizen, kampeervakanties en taalvakanties zijn veel minder in trek.

Kinderen zijn belangrijke beslissers

Dit gaat vooral over het beslissen waar het gezin op vakantie gaat. Meer dan 90 procent van de kinderen in Nederland beslist mee over de bestemming. Wat er het meest naar voren komt is dat de kinderen graag wil kunnen zwemmen in bijvoorbeeld een zwemparadijs met veel glijbanen. Als reisgezelschap wordt er snel gekozen door de kinderen voor het gezin met andere familie(s) of vrienden die mee gaan. Vaak wordt er als accommodatie gekozen voor een huisje of camping in plaats van een hotel.


 

Technologische ontwikkelingen

Het gebruik van ICT

Nederland hoort qua internet gebruik aan de Europese top en dit gebruik gaat waarschijnlijk alleen nog maar toenemen. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van mobiele apparatuur, zoals laptops, mobiele telefoons, palmtops, tablets en spelcomputers. Ook blijft Nederland koploper als het gaat over de beschikbaarheid van ICT in de huishoudens. Nederland heeft het hoogste percentage huishoudens met een internettoegang in de Europese Unie. Slechts één van de acht Nederlanders heeft thuis geen internet of maakt er geen gebruik van. Hieronder wordt een verdeling weergegeven van het pc gebruik van de Nederlandse bevolking.

 

Zoals uit de grafiek is op te maken, wordt er veel gebruik gemaakt van de PC of te wel het internet. Hieruit kan opgemaakt worden dat er ook veel gebruik van internet gemaakt wordt onderweg naar een bestemming en op de vakantie zelf.

Ecologische ontwikkelingen

Ecologische voetafdruk en de Carbon Footprint (pilotproject)
Het effect van toerisme op het milieu staat weer opnieuw in de belangstelling. Om deze effecten op het milieu te kunnen meten heeft het NHTV CSTT in samenwerking met het NRIT Onderzoek en NBTC-NIPO een pilotproject opgezet waarbinnen dit gemeten kan gaan worden. Voor dit pilotproject wordt er gebruik gemaakt van twee indicatoren voor milieubelasting. Dit zijn de Ecologische Voetafdruk, EV dit wordt uitgedrukt in m2 of hectaren en de Carbon Footprint, CF dit wordt uitgedrukt in kg CO2-emissies.

De Ecologische voetafdruk (EV) wordt berekend aan de hand van hoeveel biologisch productieve grond en wateroppervlak er nodig is voor een bepaalde bevolkingsgroep in een bepaald jaar om fatsoenlijk te kunnen leven. Volgens deze berekeningen is er voor elke bewoner op deze aarde gemiddeld 1,86 hectare beschikbaar.

De Carbon footpring (CF) is een bepaalde maat voor de bijdrage aan de klimaatverandering van een activiteit, land, sector en mens. Deze CF ontstaat door de verbranding van fossiele brandstoffen voor elektriciteit, verwarming, vervoer enzovoort. Emissies van CO2 veroorzaken een toename van de concentratie van CO2 in de atmosfeer. Dit wordt onderzocht en gemeten door middel van de CF.

Voor elke vakantie op zich wordt bij het CVO in EV en in CF berekend wat dit voor impact gaat hebben. Allereerst wordt er gekeken naar de afstand hoe lang deze is en vervolgens wordt er gekeken naar de vakantie op zich. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vervoer, activiteiten en accommodatie. Aan de hand van de CF en EV kan de gehele vakantie berekent worden.

Trends groepsrondreizen
In de afgelopen jaren zijn er in de rondreis – branche een aantal verschuivingen geweest. Dit heeft vooral invloed gehad op de groepsrondreis die meer verschoven is naar de specifieke rondreis. Deze groepen zijn ook kleiner geworden en zijn beter ingericht op hun doelgroepen. Er worden dan ook tegenwoordig speciale familierondreizen en singlerondreizen aangeboden. Een andere trend is dat de reizen speciaal aangekleed worden in een thema of interesse.

De verwachtingen hierbij zijn dat deze trend van specialisering zich verder door zal zetten op het internet. Ook zullen waarschijnlijk de bestemmingen uitgebreider worden. Duurzaamheid is de nieuwste trend op onder andere dit gebied en zal in het volgende tussenkopje uitvoerig worden besproken.

Trends duurzaamheid
Duurzaam toerisme staat bekend vanwege de balans die geschept probeert te worden tussen de economie, mens en milieu. Er wordt geprobeerd om een goede balans te vinden tussen planet, profit, people. Toerisme is ten slotte een economische activiteit die niet ten koste mag gaan van de betrokkenen zoals de reisindustrie, toeristen, lokale bevolking en natuur en milieu.

Wereldwijd
Staged authenticity, er zijn twijfels of dit wel een echte trend is, maar dit is onder andere voortgekomen uit de ontwikkeling duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is dat bijvoorbeeld in Bali nog steeds culturele dansen opgevoerd worden voor de toeristen. Hiervoor worden echte authentieke kostuums gedragen, alleen die worden daarna omgeruild voor een T-shirt en een spijkerbroek.

Community-based toursim, dit is een nieuwe vorm van duurzaam toerisme waar de toeristen en de lokale bevolking echt een interactie met elkaar hebben. De toeristen worden bijvoorbeeld mee op excursie genomen door een lokale gids, of de toeristen verblijven bij de lokale bevolking in bijvoorbeeld een eco-lodge of in het huis van de lokale bevolking zelf. Zo ontstaat er een totale nieuwe beleving en is het ook goed voor de bevolking daar omdat ze zo echt wat verdienen aan de toeristen.

Europa
Een grote trend binnen Europa wat betreft duurzaamheid, is dat de luchtvaart vanaf 2011 verplicht is om mee te doen aan een systeem van internationale handel in emissierechten van broeikasgassen. Een nadeel is dat de vliegtickets waarschijnlijk wel duurder zullen worden maar dat Europa ook aan populariteit zal gaan winnen.

Nederland
Een trend in Nederland is het vooral richten op het milieu. Hierbij kan gedacht worden aan duurzame afvalinzameling zoals streven naar een hoogwaardig hergebruik van grondstoffen. De burger moet zich meer bewust worden van het gebruik en hergebruik van deze grondstoffen.

Conclusie
Er kan hieruit opgemaakt worden dat er nog veel kansen liggen op de ontwikkeling van duurzaamheid. Hier kunnen beginnende of startende bedrijven goed op in spelen en zo een mooi plekje op de markt veroveren.