Conclusies en aanbevelingen

Conclusies en aanbevelingen: (hoofd reisbegeleiding is eindverantwoordelijk voor dit item – Simone)

De top 5 opvallende bevindingen uit het aanbodzijde

1. Op nummer één van de top vijf van de meest goede ideeën van reisorganisaties met betrekking tot het duurzaam reizen. Het zijn goede ideeën en ze vullen elkaar aan. Als alle reisorganisaties deze top vijf hanteren, zal het een stuk beter gaan met de aarde.

2. De duurzaamheid indeling onder de reisorganisaties staat op nummer twee. Sommige reisorganisaties doen er niets aan of niet veel. Sommige reisorganisatie geven niet weg wat ze doen wat over het algemeen niet verstandig is.

3. Verschillende reisorganisaties bieden verschillende groepsrondreizen aan. sommige zijn gespecialiseerd in gebieden buiten Europa en sommige weer binnen Europa. Er worden niet veel rondreizen naar Andalusië georganiseerd.

4. Een vierde opvallende bevinding is de mogelijkheid die Fox aanbiedt. Dit is het vrijwilligerswerk ter plaatse. Niet alleen de reis zelf is duurzaam. De reiziger kan er zelf, handmatig, een steentje aan bijdragen. Dit maakt de reis nog meer bijzonder.

5. De verschillende doelgroepen voor groepsrondreizen staan op de laatste plaats. Er zijn nog meer verschillende doelgroepen die niet in het stuk staan zoals single reizen en dergelijke, maar de genoemde doelgroepen geven een goed voorbeeld bij de genoemde rondreizen. Het opvallende is dat er door de vergrijzing, meer personen van middelbare leeftijd of 65 plussers een rondreis maken naar een bepaald continent of land.

De top 5 opvallende bevindingen uit de vraagzijde

1. Het opvallendste is de omschrijving van een groepsreiziger. Hierdoor kun je jezelf testen of je een groepsreiziger bent en zo weet je ook wat voor mensen er met een groepsreis mee doet.

2. Ook bestaan er veel groepsreizen met verschillende doelgroepen. Sommige doelgroepen zijn vanzelf sprekend en sommige zijn dit niet.

3. De duurzaamheid van een groepsreis met de daarbij behorende doelgroep varieert. Zoals al eerder gezegd is het voor sommige reizen/doelgroepen vanzelf sprekend, voor sommige niet. Kijkend naar een onderzoek zie je dat er toch veel mensen, bewust en onbewust, met de duurzaamheid bezig zijn.

4. De verschillende leeftijdscategorieën in de doelgroep senioren varieert erg. Het wordt onderscheidt van 40 plus tot 70 plus. Hier is ook een verschil in aangezien 40 plussers nog werken en nog niet echt ‘senior’ genoemd wordt.

5. Singlereizen worden vaak geassocieerd als ‘reizen alleen voor singles’. Dit is uit onderzoek gebleken dat dit niet het geval is. Reizigers waarvan de vriend niet mee op vakantie gaat, kan ook deelnemen aan deze reis. Ook wordt er geen onderscheidt gemaakt tussen hetero- en homoseksuele.

De top 5 opvallende ontwikkelingen en trends

1. Op nummer één staat de duurzaamheid. Hier wordt steeds meer rekening mee gehouden zowel wereldwijd, in Europa en in Nederland. Vele bedrijven spelen hierop in en zo ook het toerisme. Dit doen ze door de vliegtuig taxen te verhogen en reizen te ontwikkelen die duurzaam zijn.

2. De technologische ontwikkelingen staan op nummer twee. Het Internet en ICT is een steeds harder groeiende ontwikkeling in de wereld. Één op de acht personen maakt geen gebruik van het Internet. De rest van de wereld maakt hier gebruik van door middel van de PC, mobiele telefoons of palmtops. In de toerismebranche zal hiernaar gekeken worden en rekening mee gehouden worden. Dit in verband met de eventuele terugloop van de reisbureaus.

3. Het Pilotproject van de Ecologische voetafdruk en de Carbon Footpring is erg belangrijk en sluit goed aan op de nummer één. Hiermee kan er goed ingespeeld worden op het duurzaam reizen.

4. De social media is weer een opvolger voor de nummer twee van deze top vijf. Aangezien dit steeds breder wordt en er steeds meer mogelijkheden komen, kunnen bedrijven hierop inspelen en zo bekender worden.

5. Een belangrijke ontwikkeling waar we in de toekomst naar moeten kijken is de vergrijzing. Er worden al meer reizen ontwikkeld voor 65 plussers aangezien zij meer reizen. Maar wanneer de babyboomers er niet meer zijn, daalt het bevolkingsaantal en zo ook het reisgehalte. Een erg sterk puntje om op te letten dus in de toeristische branche.

De zin en onzin van duurzaam toerisme

De zin dat duurzaamheid in de reisbranche is dat het meer en verschillende reizen oplevert. Voorbeelden zijn taalreizen, 65 plus reizen en singlereizen. Niet alleen de reizen zelf worden erdoor gemaakt, maar ook de voorbereiding ervan zoals greenseats en op de plek zelf zoals lokale gidsen en overnachtingen bij locals. Niet alleen de reizigers hebben er baat bij en de lokale mensen krijgen en namelijk meer inkomen en werkgelegenheid door.

Mensen vinden duurzaam reizen onzin omdat het duurder is dan de normale reizen en ze vinden het ‘niets voor henzelf’. De duurzame reizen zijn nog erg ‘nieuw’ waar nog veel geïnvesteerd moet worden waardoor ze duurder zijn. Er zijn ook mensen die niet veel weten over duurzaamheid in het toerisme of in het algemeen, waardoor ze minder snel gebruik zullen maken van dat soort reizen.

De zin en onzin van beleving

Beleving is groot in het toerisme. Het gaat niet alleen om de accommodatie of het vervoer van en naar de bestemming, maar ook om het vermaak. Dit kan tastbaar zijn en niet-tastbaar. De niet-tastbare dingen zijn voornamelijk het gevoel en de beleving die de reiziger bij de reis heeft. Dit wil ook weleens de reden zijn waar en hoe de reiziger op vakantie gaat.

De onzin van beleving is dat het soms te ver kan gaan. Zie bijvoorbeeld Dubai. Miljarden is hierin geïnvesteerd om het de toerist naar hun zin te maken. Maar houdt dit lang stand en worden de schulden ooit terug betaald? Soms kan het ook zo zijn dat de reiziger een bepaalt beeld voor ogen heeft over de reis die ze gaan maken. Helaas kan de beleving anders zijn dan ze dachten, waardoor de reis tegenvalt. Er kunnen dan klachten naar de touroperator gaan, die ze hierbij helaas niet kunnen helpen.

Aanbevelingen voor een ondernemer

Wanneer een ondernemer een reis gaat organiseren naar Andalusië, moet het een originele reis zijn. Andalusië heeft veel historie voor zowel jong als oud. Er zijn al veel reizen voor oudere (65 plussers) en niet voor jongeren. Dit is vast de doelgroep waar hij zich op kan gaan richten. Het zou dus verstandig zijn om zich binnen 10 jaar meer te gaan richten op jongeren. (25% meer jongeren binnen halen dan het nu al heeft).

Om het duurzaam te houden, zal de organisatie met Green Seats gaan werken. Het is niet origineel maar wel de beste manier om in Andalusië te komen. Dit kan goedkoop en is sneller. Met de bus zou dit ook kunnen aangezien dit meer in de buurt van het budget van de jongeren ligt. Dit zullen dan milieubewust bussen zijn die weinig gassen en dergelijke uitstoten ondanks de lange route. Dit is door middel van samenwerking met Green Seats erg snel te realiseren (zeker binnen 3 jaar)

Voor de jongeren is het leuk om dingen te leren. In plaats van saaie wandelingen met vaak een wat oudere reisleid(st)er is het leuk om iets te leren waarbij de handen gebruikt moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld bij een wijn huis waar ze wijn en sherry maken. Hier kunnen de jongeren een handje helpen terwijl ze er iets van leren. Daarna mag er natuurlijk een wijntje genuttigd worden. Ook dit project is natuurlijk erg snel te realiseren (binnen 5 jaar).

Verder is het erg leuk en interessant voor jongeren om op goedkope plekken te gaan overnachten. Dit kan in een goedkope hostel maar ook bij de locals thuis. Door deze mensen te helpen en een bedrag te betalen voor een overnachting, help je de locals. Als de locals hieraan mee willen werken is ook dit weer erg snel te realiseren. (binnen 10 jaar)